Elisa Lozano Charliones

Since 2000 her work as an artist has focused on investigating the confluences between art and spirituality. Her sculptures are intended as meditation spaces where different thoughts and experiences are addressed. Her interest are the traces and records, the remains of our lives, the need for learning and recognition of what surrounds us. Through moulds and casting as the backbone of the creative process, she is interested in those practices where the object disappears or where the object is no longer important and she directs her interest towards two central questions: the imprint and the void.

In her research she focuses on all those works and artists starting with the avant-garde that create moulds that will never be reproduced, which lead to her doctoral thesis in 2004, wherein she states that in contemporary art the spiritual exists thanks to the mould as “definitive” work, a mould that stops the casting process and that will not be made into a positive. All of this is related to different issues such as yoga, meditation, theories of negativity, the aura and the role of the art object, among others.

She has been part of the research group Nuevos Procedimientos Escultóricos (“New Sculptural Procedures”), in which she has developed several projects coordinated with the University of Vigo, Polytechnic University of Valencia, University of Castilla la Mancha, University of La Laguna (Tenerife) . Currently she is part of the research group Laboratorio de Interferencias Artísticas y Mediales(“Artistic and Medial Interference Lab”).


Additional information
  • Sculpture, performances and processes.
  • Moulds and reproduction systems.
  • Yoga and spirituality in creation.
  • Licenciada en Bellas Artes por la Facultad de San Carlos de Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, 2000.
  • Doctora por el Departamento de Escultura, Universidad Politécnica de Valencia, 2004.
  • Formación en técnicas de yoga y meditación desde el año 2000.

Creatividad y espiritualidad en los moldes del cuerpo. El molde como obra “definitiva” en la escultura a partir del siglo XX, 2004, cum laude.

  • New sculptural procedures.
  • Procedural practices.
  • Relation between art and spirituality.
  • Mudas y otros restos, Centro 14, Ayuntamiento de Alicante, 2010, catálogo.
  • Arqueología de la memoria, Pinacoteca de Langreo Eduardo Úrculo,Langreo (Asturias) 2008, catálogo.
  • Arqueología de la memoria, Casa de la Mujer de Mislata (Valencia), 2007, catálogo.
  • Ser: pruebas y restos II, galeria Edgar Neville, Alfafar (Valencia), 2006, catálogo.
  • Ser: pruebas y restos II, Galeria del Tossal, Valencia, 2005, catálogo.
  • Buscando otra muda, Sala Mariano Barbasán, Obra Social CAI, Zaragoza, 2004, catálogo.
  • Ser: pruebas y restos, Sala Juana Francés, Zaragoza, 2003, catálogo.
  • Senyera, Museo de la Ciudad, Ayuntamiento de Valencia, 2012, catálogo.
  • Femenino Plural 1999-2011,Reales Atarazanas de Valencia, 2011, catálogo.
  • Propuestas 2010, Centro 14, Ayuntamiento de Alicante, 2010, catálogo.
  • 70 Exposición de Artes Plásticas Valdepeñas, Museo Municipal de Valdepeñas (Ciudad Real), 2009, catálogo.
  • Nexos. Identidades en torno a la muestra de Arte joven, Fundación CAI-ASC y Gobierno de Aragón, Centro Joaquín Roncal, Zaragoza, 2005, catálogo.
  • Esculturas e instalaciones, Palacio de Sástago, Diputación Provincial de Zaragoza, 2004, catálogo.
  • Espacios para la sonrisa, Palacio de la Colomina, Generlitat Valenciana, 2003, catálogo.
  • Son mujeres, Museo de la Ciudad, Valencia, 2002, catálogo.
  • Generación 2001, Casa de América, Madrid; Casa de la Provincia, Sevilla; Museo de la Pasión, Valladolid;Sala Rekalde, Bilbao; Capella del Convent del Ángels, Barcelona; La Beneficencia, Valencia. Obra social Caja Madrid, 2001, catálogo.
  • L´espai Trobat, Benissa (Alicante), 2000, catálogo.
  • Lozano Chiarlones, Elisa, “El molde en el arte”, en Tecnologías y estrategias para la creación artística, Grupo Tecrea, Universidad Miguel Hernández, 2007.
  • Lozano Chiarlones, Elisa, Creatividad y espiritualidad en los moldes del cuerpo. El molde corporal como obra “definitiva” en la escultura a partir del siglo XX, Universidad Politécnica de Valencia, 2006.
  • Lozano Chiarlones, Elisa, “El cuerpo humano positivo y negativo, La construcción de esculturas a partir de la reproducción del cuerpo humano”, en ¿Qué es la escultura hoy?, Grupo de investigación Nuevos procedimientos escultóricos, Universidad Politécnica de Valencia, 2003.
  • Lozano Chiarlones, Elisa, “Ser: pruebas y restos”, Revista Rolde de Estudios Aragoneses, nº 117-118, ROLDE, Zaragoza, 2006.
  • Lozano Chiarlones, Elisa, “La huella de Duchamp”, Revista Estudio, nº1, Centro de Investigación y estudios en Bellas Artes, Lisboa, 2010.
  • Finalista junto con Fernando Jiménez en la III Edición del premio “Sorolla” de las Artes, Propeller Club, Obra Social Bancaja y Ayuntamiento de Valencia, 2010.
  • Primer premio de Escultura, XXI Concurso nuevos Creadores de Benidorm, Ayuntamiento de Benidorm (Alicante), 2009.
  • Primer premio, Premios de Artes Plásticas Art nalón, Ayuntamiento de Langreo (Asturias), 2008.
  • 2º premio, Arte Joven de Aragón, Diputación general de Aragón, 2004.
  • Primer premio de escultura, Premios a la Creación Artística, Universidad de Zaragoza, 2002.
  • Primer premio de escultura, Premios Senyera, Ayuntamiento de Valencia , 2001.
  • Ayuntamiento de Valencia.
  • Colección de Arte Contemporáneo CAI- ASC, Zaragoza
  • Diputación General de Aragón.
  • Ayuntamiento de Benidorm (Alicante).
  • Ayuntamiento de Mistala (Valencia).
  • Universidad de Zaragoza.
  • Colección de Arte OpenArt, Córdoba.
  • Ayuntamiento de Alicante.
  • Pinacoteca Eduardo Úrculo. Langreo (Asturias)
  • Seleccionada por Juan Antonio Ramírez para presentar el comunicado El molde como obra definitiva en el arte junto a los conferenciantes Simón Marchán Fiz, Ana María Guasch y Juan José Lahuerta, Seminario de Historia del Arte “Proliferación y negación del arte: El retorno del aura”, Fundación Duques de Soria, Soria, 2005.
  • Construcción de decorados para cine: Rencor, Dir. Miguel Albadalejo, 2002; Nada Fácil, Dir. Bernat Rapp, 2003; obra escultórica en la película 9 meses, Dir. Miguel Perello, 2010.