José Vicente Martín Martinez

His career as an artist since the early nineties has focused in a figurative painting style that aims to expand on the ambiguous nature of reality and personal identity, extending to other artistic mediums and devices. He has worked with the Gallery Buades Madrid (1992-1997), the Gallery La Nave de Valencia (1997-1999) and Gallery 7, Madrid (2003-2006).

As a researcher, he has studied the history of modern art in the context of the relationship between Romanticism and Avant-garde, focusing on the survival of the model illustrated by the Panic movement. In recent years he has devoted himself to the study of the pre-photographic optical devices and the relationship between analogue and digital image on which his current artistic work is based.

He is a member of the group La Mutua Artística (“Mutual Society of Arts”) in which context in he develops collaborative and interdisciplinary art projects.


Additional information
  • Painting, representation and discourse.
  • Pre-photographic devices.
  • Media archeology.
  • Collaborative and intermedia art.
  • Doctor por el Departamento de Pintura, Universidad Politécnica de Valencia, 1996.
  • Estudios en la School of Visual Arts, New York, 1995.
  • Licenciado en Bellas Artes por la Facultad de San Carlos de Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, 1991.

Retratos de Fernando Arrabal. Entre la pintura de encargo y la teoría del grupo pánico, 1996, cum laude.

  • Image and knowledge: towards a new heteronomy of art.
  • Romanticism and Avant-garde: Origins and development of the model of modern art.
  • Media Archeology and Artistic Practice.
  • The End of the Biography, Humlab, Universidad de Umea, (Suecia), 2018, comisarios: Carl-Erik Engqvist y Micael Norberg, catálogo.
  • Memorial, Sala de exposiciones de la Lonja del Pescado, Alicante, 2017, comisario: David Pérez, catálogo.
  • Homúnculos y demonios, Espai d’Art La Llotgeta, Valencia, 2006, comisario: Inocencio Galindo, catálogo.
  • Mundo de J.V. Marjov, Galería Muelle 27, Madrid, 2003, catálogo.
  • El hombre menguante, Sala de Exposiciones de la Universidad de Valencia, Valencia, 1996, comisario: Salvador Albiñana, catálogo.
  • José Vicente Martín, Galería Buades, Madrid, 1995.
  • Bien vale la huida, Club Diario Levante, Valencia, 1993, comisario: Juan Lagardera, catálogo.
  • Made in Spain, Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, 2015, comisario: Fernando Francés, catálogo.
  • Map of the new art. Luciano Benetton Collection, Fondazione Giorgio Cini, Venecia, 2015.
  • Miradas distintas. Distintas miradas. Paisaje Valenciano del siglo XX, Museo del siglo XIX. Valencia, 2002, comisarios: Inmaculada Aguilar y Pascual Patuel, catálogo.
  • El arte español ante el siglo XXI, Edificio del Senado, Madrid, 2002, comisario: Fernando Huici, catálogo.
  • Imágenes para el recuerdo. Sala de la Sociedad Económica de Amigos del País, Málaga, 1998, comisario: Fernando Francés, catálogo.
  • Muelle de Levante, Club Diario Levante, Valencia; Círculo de Bellas Artes. Madrid, 1995, comisarios: Juan Manuel Bonet y Nicolás Sánchez.
  • Los Visitantes, Galería Buades-Quintana, Madrid, 1994.
  • Muestra de Arte Joven, Museo Nacional de Antropología, Madrid, 1993, catálogo.
  • Toros por la Gran Vía, Galería Buades, Madrid, 1993, comisario: Chiqui Abril.
  • M & M, Galerie Eboran, Salzburgo (Austria), 1991.
  • Martín José Vicente. “Zombie Cinema. Prácticas artísticas en la confluencia del cine y la arqueología de los medios.” en Martínez Fabre, Mario-Paul y Herrero Herrero, Miguel (editores). Arte y Cine. Movimientos artísticos y cinematográficos tras 1945.  Editorial Cinestesia, Alicante, 2018
  • Martín, José Vicente, La Historia como modelo en el romanticismo alemán, Editorial Universidad Miguel Hernández, Elche, 2014.
  • Galindo, Inocencio y Martín, José Vicente (editores), Imagen y Conocimiento. Tradición artística e innovación tecnológica, Editorial Universidad Politécnica de Valencia, 2008.
  • Galindo, Inocencio y Martín, José Vicente, Atenea en el campus. Una aproximación a las Bellas Artes como disciplina universitaria, Universidad Politécnica de Valencia. Servicio de publicaciones, 2007.
  • Martín, José Vicente y Luna, Sergio, “El rostro sintético. Estrategias de representación en torno al retrato artificial”, en Pau Alsina, Ana Rodríguez y Vanina Y. Hofman (coords.). «Arqueología de los medios II/Humanidades digitales II», Artnodes,º 23, Universitat Oberta de Catalunya, 2019.
  • Martín, José Vicente y Albalate, Iván, “Mirando dentro de la caja. El visor de dioramas con enfoque selectivo como caso práctico de arqueología de los medios”, en Pau Alsina, Ana Rodríguez y Vanina Y. Hofman (coords.). «Arqueología de los medios II/Humanidades digitales II», Artnodes,º 21, Universitat Oberta de Catalunya, 2018.
  • Martín, José Vicente, “El proyecto artístico como relato en el arte contemporáneo: casos, discusión y conclusiones”, en AusArt Journal for Research in Art, 6 (1),º 21, 2018.
  • Martín, José Vicente y José Luis Maravall , “De los protocolos de digitalización a la edición crítica de imágenes. Las portadas de Manolo Prieto para la revista literaria ‘Novelas y cuentos’“(1950-1959)”, Revista Bellas Artes. Revista de Artes plásticas, estética, diseño e imagen, nº 12. Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, 2014.
  • Martín, José Vicente “Autor(retratos) de Fernando Arrabal”, Revista Barcarola, Revista de Creación Literaria, nº 56-57, Diputación y Ayuntamiento de Albacete, 1998.
  • Beca de Pintura Claros, Ayuntamiento de Sueca (Valencia), 1998.
  • Adquisición de obra en el III Certamen Nacional de Pintura La General, Granada, 1995.
  • Adquisición de obra en la V Bienal de Pintura Ciudad de Pamplona, Pamplona, 1995.
  • Adquisición de la obra en Premio EAC 2014. XIV Concurso Internacional Encuentros de Arte Contemporáneo Diputación de Alicante, 2014 (como la Mutua Artística).
  • Cortes Valencianas. Palau de Benicarló. Valencia.
  • Colección de Arte Contemporáneo La General. Granada.
  • Colección de Arte Contemporáneo “Ciudad de Pamplona”. Pamplona.
  • Instituto de la Juventud. Ministerio de Asuntos Sociales. Madrid.
  • Ayuntamiento de Alicante.
  • Ayuntamiento de L’Eliana (Valencia).
  • Universidad Miguel Hernández de Elche (Alicante).
  • Diputación de Alicante, EAC 2014. (como la Mutua Artística).
  • Comisario del Proyecto Plan Z (2016-2019 / doce exposiciones de artistas internacionales). Ayuntamiento de Altea / UMH. http://campusaltea.umh.es/plan-z/. Catálogo bianual.
  • International Collaborative Ann Arbor-Altea Exhibition, Sala de exposiciones de la Fundación Frax de L’Alfàs del Pi (Alicante) / North Quad Space Gallery, Ann Arbor, Michigan (USA), 2011, catálogo digital.
  • Visiones de Fernando Arrabal, Museo de la Ciudad, Valencia; Círculo de Bellas Artes, Madrid; Instituto Cervantes de Lisboa, 1999-2000, catálogo.
  • Patente nacional Visor de dioramas con enfoque selectivo (nº 201100414, 16/6/2014)
  • Conferencias invitadas en la Universidad de Michigan, (EEUU, 2011), Universidad de Houston (EEUU, 2012), Universidad de Victoria (Canadá, 2016), Universidad de York, (Canada, 2017), Universidad de Regina (Canadá, 2017), Universidad de NSCAD, Halifax (Canadá, 2018), Universidad de Umea (Suecia, 2019), Universidad de Manitoba y Alberta (Canadá, 2019)