Ivan Albalate Gauchía

Ivan Albalate Gauchía is a member of the inter-university research group Elastica Variable since 2004 and he has developed various research projects. Currently he is a member of the optical-analog languages and digital resources research group (LOARD) focusing his interest on the critical analysis of the pre-photographic optical devices, a work that has resulted in the national patent “Viewer Dioramas with selective focus”. He combines his research with his personal artistic work and with his participation in the group project La Mutua Artística.

His individual artistic work focuses primarily on the practice of painting. The conceptual objective of his line of work is to question reality as a stable concept, and to reflect on it through the experience of observing the art works. It is based on theories developed by theoretical physics, as well as theories that are more related to the spiritual sciences and psychology of visual perception.


Additional information
  • Pictorial procedures.
  • Contemporary painting.
  • Theory of representation.
  • Iconic discourse.
  • Doctor en Bellas Artes, Universidad Miguel Hernández, 2010.
  • Licenciado en Bellas Artes, especialidad Pintura, Universidad Politécnica de Valencia, 2002.

Descripción y convención en el paisaje prefotográfico. La cámara oscura en la obra de Mariano Sánchez, 2010, sobresaliente cum laude.

  • School of Art & Design (University of Michigan).
  • Painting and iconic discourse.
  • Geometric-projective instruments.
  • The photographic and pre-photographic image.
  • Procedures and painting techniques.
  • Orbe, Fundación Frax, Alfaz del Pi (Alicante), 2014, comisario: José Antonio Hinojos, catálogo.
  • El mapa no es el mundo, Universidad Miguel Hernández, Elche (Alicante), 2014, comisario: José Vicente Martín, catálogo.
  • Natures mortes, Gandía (Alicante), 2006, comisario: Daniel Tejero.
  • Paisajes, Torralba del Pinar (Castellón), 2005.
  • Zinc, Atarazanas de Valencia, Valencia, 2016, comisarios: Sergio Luna e Iván Albalate.
  • Menos es menos, más es menos, menos es más, más es más, comisario: José Maldonado, Fundación Frax, Alfaz del Pi (Alicante), 2016, catálogo.
  • Menos es menos, más es menos, menos es más, más es más, comisario: José Maldonado, Fundación Frax, Alfaz del Pi (Alicante), 2016, catálogo, (como La Mutua Artística).
  • X Certamen Nacional de Pintura “Miradas”, Lonja del Pescado, Alicante, 2016, catálogo.
  • XXXIV Certamen de Pintura S. Soria, Centre D’Art Taller de Ivars, Benissa (Alicante), 2016, catálogo.
  • XXXIX Certamen Nacional Vila de Pego, Centro de exposiciones Museu d’Art, Pego (Alicante), 2015.
  • Travesías. Muelle de Levante 20 Años, Atarazanas de Valencia, Valencia, 2014, catálogo, (como La Mutua Artística).
  • Premio Mardel de pintura, Centro Municipal de las Artes, Alicante, 2014.
  • Premios EAC en la Casa Bardín, Instituto Juan Gil-Albert, Alicante, 2014, catálogo.
  • Albalate Gauchía, Iván, Descripción y convención en el paisaje prefotográfico. La cámara oscura en la obra de Mariano Sánchez, Editorial Universidad Miguel Hernández, Elche, 2015.
  • Iván Albalate Gauchía y José Vicente Martín Martínez, ”Arte, educación y cultura. Aportaciones desde la periferia”, IV Congreso internacional. Contribuciones desde la periferia, Universidad de Jaén, Jaén, 2012.
  • International Collaborative Exhibition Altea-Ann Arbor, Ann Arbor (Michigan) y Alfas del Pi (Alicante), 2011, catálogo.
  • Premio a la Productividad Investigadora, UMH, 2015
  • Premio al Talento Docente, UMH, 2015
  • Premio Internacional Convocatoria Artes Plásticas y Fotografía 2012 de la Diputación de Alicante, 2012.
  • Premio Internacional XIV Concurso Internacional Encuentros de Arte Contemporáneo, EAC, 2014, (como La Mutua Artística).
  • Universidad Miguel Hernández de Elche.
  • Diputación de Alicante.
  • Diputación de Segovia.
  • Instituto Juan Gil Albert.
  • Patente nacional Visor de dioramas con enfoque selectivo (nº 201100414, 16/6/2014).